Головна » Статті » Мої статті |
Тема: Історія як наука. Мета: познайомити учнів з новим навчальним предметом – історією; Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, карта України, персональний комп’ютер, проектор, інтерактивна дошка Smart board, презентація «Історія як наука» в форматі Smart notebook. Основні поняття і терміни: історія, історичне джерело, пам’ятник, літопис, історик. Основні дати: 1866 – 1934 рр. – роки життя Михайла Грушевського. Очікувані результати: Після уроку учні зможуть: усвідомлювати і розуміти мету вивчення курсу Історії України; ХІД УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. Вчитель знайомить учнів з особливостями вивчення Історії України в 5-му класі, наголошує на загальних питаннях організації навчальної діяльності. Вчитель також визначає основні завдання уроку: 1. визначати особливості історії як науки про минуле людства; 2. пояснювати, хто такі історики, звідки та як вони довідуються про минулі часи; 3. наводити приклади історичних джерел; 4. складати розповідь про Михайла Грушевського. ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. Вчитель обов’язково робить наголос на основних особливостях предмету Історія України в 5-му класі: це новий навчальний предмет; Бесіда за запитаннями до зображення, яке з’являється на інтерактивній дошці. Як ви гадаєте, коли жили зображені на ній люди? Вчитель підсумовує думки учнів і використовуючи лінію часу на інтерактивні дошці, пояснюючи процес накопичення знань на протязі світової історії. Узагальнюючи свою розповідь вчитель пояснює поняття «історія». Слово «історія» давньогрецького походження, яке означає «оповідь», «переказ про відоме», «досліджене минуле». Історія вивчає і досліджує події минулого. Отже, історія – це наука, яка займається вивченням минулого людства, покладаючись при цьому на письмові та матеріальні свідчення минулих подій. Робота в малій групі (коротка рольова гра). Розіграйте діалоги, у яких слово «історія» означає «випадок», «розповідь», «минуле». Робота з інтерактивною дошкою. Роздивіться ілюстрації (Рисунок 1).
Рис.1. Сторінка уроку в програмному забезпеченні Smart notebook з запитаннями до учнів
Поміркуйте, чому історію називають скарбницею досвіду – знань, побутових навичок, винаходів і технічних удосконалень і дайте відповідь на поставлені запитання. Роздивіться ілюстрації (Рисунок 2). Подумайте, як учені-історики довідуються про минулі часи?
Рис.2. Сторінка уроку в програмному забезпеченні Smart notebook з логічним ланцюжком
Історичні джерела. Розповідь вчителя. Узагальнивши відповіді учнів, вчитель звертає їх увагу на інтерактивну дошку (Рисунок 3) і наголошує, що існує три види історичних джерел: речові, письмові та усні та демонструє конкретний приклад кожного виду історичного джерела.
Рис. 3. Сторінка в програмному забезпеченні Smart notebook з інтерактивною складовою
Робота в малій групі (змагання). Клас поділяється на групи і кожна по черзі називає придумані ними приклади відповідного виду історичного джерела. Розповідь вчителя. Завдяки вченим починають «промовляти» написи на каменях, кістках, металі, стають зрозумілими літописи, листи, щоденники, перетворюючись на писемні джерела історії. Ці джерела стають неоціненним скарбом для історика в його роботі по дослідженню історії. Саме завдяки важкій і наполегливій праці істориків ми сьогодні знаємо багато важливої інформації про життя людей на українських землях від найдавніших часів до сьогодення. Михайло Грушевський ( 1866 – 1934) Робота з інтерактивною дошкою. Вчитель звертає увагу учнів на дошку, на якій учні бачать зображення М.Грушевського і інформацію про важливі віхи його життя і діяльності (сторінка 9 уроку в програмному забезпеченні Smart board). Вчитель наголошує на важливості досліджень М.Грушевського для розвитку історичної науки і держави Україна. Робота з підручником. Вчитель пропонує попрацювати з підручником і виконати запропоновані завдання. 1. Про які риси вдачі видатного історика свідчать уміщені в підручнику фотографії? 2. Доберіть по троє слів – іменників, прикметників, дієслів, якими можна схарактеризувати Михайла Грушевського. ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ. Розв’язуємо анаграми (Рисунок 4).
Рис. 4. Розв’язування анаграм
Літери, що з'являються на екрані формують пропоноване поняття чи термін в різній послідовності і потрібно їх поміняти місцями, щоб склалося слово - терміни чи поняття, про які дізналися учні на уроці. Робота з термінологічними апаратом в нетрадиційний і легкодоступній для дітей формі сприятиме підвищенню пізнавального інтересу до предмету і посиленню мотиваційного ефекту. Для запуску гри потрібно мати встановленими на комп’ютері програми SMART Notebook та Flash player. Складність гри також можна змінювати за рахунок встановлення або скасування часових обмежень на виконання кожного завдання. Для цього необхідно відповідно або встановити або зняти прапорець навпроти позначки Time. Рівень часових обмежень (Speed) встановлюється за вибором: від повільного до швидкого (Slow - Medium - Fast). Розв’язуємо ребус ( рисунок 5).
Рис. 5. Сторінка з ребусом
Визначте правильне твердження (рисунок 6). Вчитель пропонує учням з кількох варіантів тверджень про М.Грушевського вибрати правильні. В програмному забезпеченні Smart notebook створено за допомогою сервісу «Конструктор уроків» тестове завдання з вибором кількох правильних відповідей. Яскрава візуалізація і доступність виконання сприятиме успішному виконанню завдання.
Рис.6. Сторінка з завданнями про М.Грушевського
Виберіть зображення (рисунок 7).
Рис. 7. Сторінка із завданням на встановлення відповідності між зображеннями різних типів
Завдання створено за допомогою додатку з колекції ресурсів програмного забезпечення Smart notebook, спрямованого на встановлення правильної відповідності між певним зображенням і текстовою інформацією до нього. Зображення потрібно переміщувати на порожні місця для створення правильної відповіді. Програма дозволяє відразу в інтерактиві перевірити правильність завдання і зробити роботу над помилками. Використання подібного завдання підвищує зацікавленість учня в навчальному процесі, поглиблює функції уваги і пам’яті, проблемність завдання сприяє розвиткові всіх типів мислення, можливість постійного редагування дозволяє враховувати індивідуальні особливості учнів. IV. ПІДСУМКИ УРОКУ. Вчитель наприкінці уроку наголошує, що сьогодні в них тільки розпочалася велика подорож на шляху вивчення історії як своєї Батьківщини, так і всього світу. Підкреслює, що тільки систематична і клопітка праця здатна принести відчутні результати на цьому шляху. Завершує вчитель підсумок уроку словами відомого китайського мислителя Лао Цзи, який говорив: «Кожна велика подорож починається з маленького кроку». V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Опрацюйте § підручника. Джерело: http://journal.osnova.com.ua/download/15-380-45730.pdf | |
Переглядів: 2831 | Рейтинг: 1.0/1 |